Om import af bil fra USA

29

For at hjælpe andre, der overvejer at importere en bil fra USA, har jeg valgt at skrive denne artikel – om at importere en bil fra USA. Artiklen findes også på engelsk.

Hvis du søger et kort resume, eksempel på beregning samt en checkliste, så gå længere ned på siden.

Hvis du synes om artiklen og indholdet her på siden, må du meget gerne støtte mig ved at besøge min webshop på authentic.dk – jeg sælger dansk-designede herreure og dame ure fra nyere og mindre danske mærker 🙂

authentic.dk

Undersøg markedet og find din bil

Jeg brugte omkring to år på at finde min bil. Jeg brugte en masse tid på diverse fora, både i Danmark og globalt. Jeg stillede rigtig mange spørgsmål – nogle af dem dumme – for at være sikker på, at jeg var på rette spor.
Jeg startede endda ud med at lede efter en anden model end den, jeg endte med at købe!

Jeg søgte efter biler på eBay, danske/globale fora, craigslist, mobile.de og alle andre sider, jeg faldt over undervejs.

Da jeg havde fundet min bil, brugte jeg noget tid på at undersøge både bilen og ejeren. Jeg havde (og har) ikke nogen grund til ikke at stole på ejeren, men jeg vil anbefale, at du undersøger så meget du kan om fx bilens motor og bilens stelnummer, sælgers aktivitet på diverse fora, hans ‘ry’ på fora, hans evne og villighed til at besvare alle dine spørgsmål og i sidste ende: din mavefornemmelse.

Anders Bilidt

Hvis det er muligt, vil jeg anbefale, at du får fat i nogen, der kan tage hen og se bilen for dig – fx Anders Bilidt, som er omtalt både øverst og nederst i denne artikel. Jeg havde ikke den mulighed, så jeg bad om rigtig mange fotos fra de typiske svage steder på bilen.

Underskrivning af kontrakt og betaling for bilen
Der vil altid være noget usikkerhed i en handel – samt en nødvendighed i alt stole på den anden part. I mit tilfælde præsenterede jeg en slutseddel for sælger (fandt en på Google), og det var helt fint med ham. Han fik endda en kollega til at gå den igennem og tilpasse den til vores handel. Det fortalte mig også noget om sælgeren selv.

Vi blev enige og underskrev slutsedlen, og jeg overførte penge til sælger via en bankoverførsel. Lige på det tidspunkt er man ret meget på herrens mark og kan kun håbe på det bedste… du har en underskrevet kontrakt at gå ud fra – samt en masse bøvl med advokater, hvis bilen aldrig dukker op.

Hvis du på nogen måde kan få shippingfirmaet til at betale sælger for dig, når de henter bilen – eller endnu bedre at få en bekendt til at udføre betalingsopgaven, så er det nok den bedste måde at gøre det på.
Min shippingpartner skulle have ca. 1.100 kr. for det, så jeg valgte at spare de penge og stole på sælger.

Fragt af bilen til Danmark / Europa

fairplayshipping.dk
Når man henter en bil til Danmark fra et land uden for EU, så er det dyrt. Der er told på 10,2% samt moms på 25% af bilens værdi + fragt + forsikring.
I Holland har de dog specielle regler for klassiske, gamle biler i original stand (over 30 år). De kræver ingen told samt kun 6% i moms. I England har de samme regler – dog kun 5% i moms.
OPDATERING – februar 2014: Siden slutningen af 2013/starten af 2014 har SKAT nedsat satserne til 0% i told og 5% i moms. Jeg har ikke kunne finde skriftligt bevis for dette hos SKAT, men det er blevet oplyst via telefon til SKAT, og andre danskere har også benyttet sig af den lavere sats. Bilen skal leve op til nogle krav og bl.a. være helt original – kontakt SKAT for mere info.

Jeg valgte at bruge Holland som importland, da det var lidt lettere for mig at arrangere afhentning af bil i Holland fremfor England.

Bemærk: Som EU-borger har du ret til at fortolde din vare i et valgfrit land i EU, så når bilen én gang er blevet fortoldet i fx Holland, så skal du ikke betale yderligere importomkostninger i Danmark.

Jeg fik tilbud fra 7-8 forskellige shippingfirmaer mht. håndtering af bilen fra USA > Holland. Næsten alle disse firmaer havde deres egen ‘foretrukne agent’ i Holland, som de brugte til at få læsset bilen af, håndtere bilen gennem det administrative, køre den til lageropbevaring samt få betalt momsen for dig.

Det var svært for mig at vælge min egen agent til at håndtere tingene i Holland, da det også afhænger af præcis hvor containeren (med bilen) bliver læsset af.

Du kan forresten også vælge en RO/RO-service (i stedet for container). Så bliver din bil kørt ombord på færgen – og kørt ud af færgen igen. Det er en billigere måde (pga. håndtering), men i min situation var der ikke rigtig nogen ruter, der passede, så det ville have været dyrere for mig at vælge denne mulighed. Min bil var i en container med tre andre biler (en 1977 Mercedes Benz 450 SEL, en 1987 Jaguar XJ-serie og en 1972 Ford Pinto).

Jeg endte med at vælge Trans Global som shippingpartner. Normalt samarbejder de med WFL (agent) i Holland, men de ændrede dette undevejs til PVL (agent i Holland), da det ville betyder, at min bil hurtigere kunne komme hjem (… aner ikke hvorfor).

Min bil blev samlet op ved sælgers bopæl i Arizona og kørt til Los Angeles. Den blev undersøgt både på sælgers bopæl samt ved modtagelse i Los Angeles. Trans Global valgt at ændre i ruten, så i stedet for at skulle med færge fra Los Angeles til Rotterdam, blev bilen kørt med tog til Houston, og herfra med færge til Rotterdam.

Kay fra Trans Global var den person, der klart var bedst til at svare på mine spørgsmål – også de dumme, og han gav den mest personlige behandling. Trans Global og to andre firmaer tilbød ca. samme pris – og lavere end de andre selskaber, jeg modtog en pris fra.

Jeg valgte at tilkøbe en forsikring på transporten – 1,2% af bilens værdi med ca. 1.375 kr. i selvrisiko – for at forhindre uforudsete udgifter på turen fra USA > Holland.

Samtidig valgte jeg selv at arrangere afhentning af bilen i Holland via en dansk speditør.

Note – et godt råd: Klar importen med så få partnere som muligt. Hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg ladet den hollandske agent klare at køre bilen til Danmark.

I min bils tilfælde var der opstået transportskader (skramme på lygtehuset samt store ridser på frontspoileren). Det tog mig rigtig, rigtig lang tid og mange e-mails og dokumentation at få trådene redt ud. Lygtehuset var blevet skadet på vej fra USA til Holland, men skaderne på frontspoileren var ikke til stede, da bilen blev hentet af speditøren i Holland, så disse skader må være sket efterfølgende.

Dokumentationsdelen var ikke så god hos Trans Global og PVL. Det tog mig uger at få de nødvendige dokumenter, der kunne dokumentere standen på bilen undervejs. Jeg brugte Motortransport til at fragte bilen fra Holland til Danmark, og de havde slet ingen dokumentation. Heldigvis kunne PVL bevise, at speditøren havde underskrevet undersøgelspapirerne, der viste, at bilen ikke havde skader på frontspoileren, da den forlod deres lager i Holland, men det tog mig mange uger og e-mails at få Motortransport til at acceptere, at de var ansvarlige for skaden.

Jeg valgte ikke at gå videre med skaden på lygtehuset, da omkostningerne ved udbedring af dette sandsynligvis ville blive ædt op af selvrisikoen.

Der var ingen selvrisiko på turen fra Holland til Danmark.

Husk at spørge efter dokumentation og vær sikker på, at du modtager den, så snart den er klar (af bilens stand, læsset på/af container, inspiceret undervejs osv.).

Jeg fik et link fra PVL, hvor jeg kunne følge færgens placering på dens færd mod Europa – meget spændende.
Men at få informationer om bilen efter den var kommet godt igennem toldbehandlingen var rigtig svært. Angela fra PVL var meget hurtig og flink til at svare mig indtil da, men jeg tror, hun har haft travlt herefter, og Motortransport var endnu ringere til at kommunikere, så jeg havde noget bøvl med at finde ud af, præcis hvilken dag bilen egentlig ville komme til Danmark.

I sidste ende blev omkostningen ved at bruge PVL dog billigere end aftalt, så det var positivt.

Motortransport sendte mig en regning med det forkerte beløb, og det tog 2-3 uger at få rettet.

Selve toldbehandlingen foregik uden problemer. PVL klarede det hele, og min bil blev ikke udvalgt til nærmere toldundersøgelse. PVL betalte momsen og fakturerede mig deres gebyr samt momsen.

Da jeg modtog bilen, havde den flere ridser/skrammer/buler, end jeg regnede med. Den havde også nogle mindre ting, der ikke fungerede, men jeg havde budgetteret med, at der ville være noget, jeg ikke vidste, og jeg vil anbefale dig at gøre det samme, især hvis du importerer en gammel bil. To personer ser aldrig ens på selvsamme bil uanset hvad.

Resume, eksempler på beregning samt checkliste

OPDATERING APRIL 2016:
I forbindelse med indkøb af ny brugt bil kom jeg i kontakt med Anders Bilidt fra Motoring Nostalgica – Independant Classic Car Inspections. Anders er dansker, bor i England, og har en kæmpe viden om rigtig mange klassiske biler. Han lavede en inspektion for mig og sendte fotos og en rigtig god rapport – topklasse!
Skriv til Anders, hvis du også gerne vil sikre dig, at du ikke køber katten i sækken. Det kan spare dig for både tid, rejser og en dårlig oplevelse.

Min shippingpartner: Trans Global – kontakt: Kay Lester.
Min erfaring: meget god og hurtig service, svarede på alle spørgsmål, kender branchen. Ikke stærk på dokumentation, så husk at påpege vigtigheden af hurtig dokumentation, før du skriver under. Det kneb også lidt med hele administrationsprocessen.
Fair priser – især på forsikring.

OPDATERING APRIL 2016:
Jeg har sidenhen stiftet bekendtskab med Karina fra fairplay-shipping.dk. Hun yder en fantastisk service, gode priser og er helt reel at handle med. Jeg vil anbefale, at du skriver til Karina eller ringer til hende på hendes direkte nummer 3688 2001, hvis du gerne vil have et tilbud på at importere en bil fra USA.

Agent i Holland: PVL – kontakt: Angela Baven.
Min erfaring: Meget hurtig til at svare og god portion viden om stort set alt inden for import fra USA. Igen – vær sikker på, at du får nævnt vigtigheden af, at bilens stand bliver beskrevet.
Rigtig god pris – blev billigere end først aftalt.

Speditør til biltransport fra Holland til Danmark: Motortransport – kontakt: Steen Trampedach.
Min erfaring: Meget langsom til at svare på mails. Økonomiafdelingen sendte mig en faktura på det forkerte beløb, og det var noget bøvl at få dem til at forstå, at de (Motortransport) var ansvarlige for transportskaden på spoileren. Meget dårlig til at dokumentere.
God pris, men jeg er ikke sikker på, jeg ville vælge at spare de penge på denne del af turen en anden gang.

Eksempler på beregninger ved import af bil fra USA
– Bemærk: fiktive priser og gebyrer – det er bare for at give dig et overblik.

calculations_dkk

 ‘Checkliste’:

  • Sælger skal velvilligt svare på alle dine spørgsmål – også de dumme!
  • Få nogen til at undersøge bilen – hvis muligt
  • Overvej at få shippingpartneren til at betale for bilen, når de henter den
  • Få underskrevet en slutseddel af både dig og sælger
  • Opstil et budget med både købspris, transport, forsikring, moms/told og håndteringsgebyrer
  • Sørg for at finde ud af hos SKAT, hvad du ca. skal betale i registreringsafgift
  • Få accept på e-mail fra alle partnere involveret mht. at de vil sende dokumentation med billeder fra alle de steder, hvor bilen er blevet overleveret/inspiceret/læsset/læsset af mv.
  • Gå efter en forsikring med lav selvrisiko
  • Vælg dine shippingpartnere med omhu – gå efter dem, du stoler på
  • Udover Trans Global var også Schumacher Cargo Logistics med i ‘finalerunden’, før jeg valgte Trans Global
  • Det kan evt. betale sig, at du selv henter bilen i Holland på en autotrailer. For mig ville det have taget for meget tid – og der ville have været for meget besvær med forsikring, leje, tilladelser mv.
  • Ha’ det sjovt undervejs – ellers er det ikke besværet værd!

Hvis du mener, der mangler noget i denne artikel, er du velkommen til at kontakte mig.

Du er også velkommen til at besøge min webshop, jeg driver i min fritid – authentic.dk. Der sælger jeg armbåndsure til mænd – primært i dansk design.

authentic.dk

Du kan også besøge min blog – Blogged by Bon – hvor jeg skriver om e-handel, kundeoplevelser og forretningsudvikling.

29 comments »

  1. Mehmet says:

    Hej
    Jeg har også i tankerne om at impotere en veteranbil fra USA.
    Det jeg vil spørge dig om hvor lang tid har det taget med fragten og har det taget langt tid med at for bilen indregistrer i Danmark..?
    Mvh Mehmet

    • Sami says:

      Hej Mehmet .
      Indregistrering i Danmark tager op til 3 uger cirka .
      🤕🤕🤕🤕 skat er langsomt .

    • Kenneth Bon says:

      Hej Mehmet

      Beklager den lange svartid – jeg havde ikke set kommentaren. Fragten tager nok 3-4 uger på vandet + tid i hver ende til at få transporteret bilen til/fra færgen + at det lige skal passe med en containerfærgeafgang.

      Mht. SKAT, så ville det tage op til 8 uger for mig – og da der intet skete, måtte jeg brokke mig. Så alt fra 2 – 10 uger tror jeg, du kan risikere.

  2. helene says:

    Min datter er ved at komme hjem fra usa og skal have sin bil med hejm hendes arbejdsplads betaler transporten/ shippingfirmaet for at få den hjem, men når den kommer til danmark er vi lidt i tvivl om hvad der sker.
    Hvordan kommer den fra containeren og til syn og vurdering så hun kan få nummer plader er det noget man selv står for.

  3. Kenneth Bon says:

    Hej Helene

    Jeg kan kun udtale mig om, hvordan det generelt er.
    Generelt sørger shippingfirmaet for at bilen bliver læsset af færgen og står i færgehavnen (medmindre aftalen er, at den bliver leveret fx på jeres bopæl).

    Herefter er det jeres ansvar at få fat i prøveplader og få kørt bilen til toldsyn (evt. via et værksted først, hvis der skal repareres noget).

    Når den er synet, skal I ind på http://motorregister.skat.dk og be’ om en værdifastsættelse af afgiften og have god tålmodighed.

    Mvh
    Kenneth

  4. Hej
    Jeg er rigtig glad for det du har skrevet på denne side , hvad tænker du om denne bil at få den hjem til Danmark via Holland ?

  5. Henrik Berg Andersen says:

    Hej Kenneth.

    Rigtig interessant artikel, hvor man får mindst 5-6 aha-oplevelser over omfanget af at tage en bil til DK.
    Det med reglerne på importtold og importmoms i NL eller i DK … betyder det, at dersom jeg vil importere en Jaguar fra 1988 (28 år siden), så kan jeg virkelig forvente at blive flået?
    Kravet til originalitet bekymrer også noget. Det kan jo bøjes som man vil. Hvad om bilen har fået en omlakering eller monteret andre fælge?

    • Kenneth Bon says:

      Hej Henrik.

      Du skal være opmærksom på, at en Jaguar fra 1988 hverken er veteranbil i Holland (30 år) eller Danmark (35 år).

      Du vil derfor skulle betale en anden toldsats (og uden tvivl almindelig moms) af sådan en bil. Jeg MENER, at toldsatsen for almindelige biler er 10% – og først herefter lægges momsen på (som er billigere i Holland end Danmark).

      Samtidig vil afgiften af bilen blive beregnet udfra handelsværdien af bilen hos forhandler i Danmark. Her er det, at SKAT sjusser sig frem til noget, der desværre ofte er helt hen i vejret, hvis de ikke har noget tidligere at sammenligne med.

      Mht. originalitet, så er det igen et vurderingsspørgsmål. I Holland er det ikke min fornemmelse, at de er krakilske. De kan ikke være eksperter på alle biler, så en anden farve eller fælge kan jeg ikke forestille mig kan dumpe bilen på originalitet. Det er nok nærmere, hvis den har fået anden motor og groft modificeret karrosseri mv.

      Håber det kan bruges til noget…. Danmark er et ufedt land at blive bilejer i 🙂

  6. Børge Valdemar Jørgensen says:

    Hej , Jeg er i gang med at få en studbaker til DK. det er en Golden Hawk minus supercharger fra 1957. Kan du måske hjælpe mig i forhold til at finde ud af hvad bilen kostede dengang fra ny eller ved du hvor jeg kan finde ud af det ? VH BØrge

    • Kenneth Bon says:

      Hej Børge.

      Jeg har haft fat i en god kontakt (Jens) fra viaretro.com, og han undrer sig over, at din Golden Hawk er uden supercharger.
      De blev – så vidt vides – ikke solgt i Danmark, men der blev oplyst en pris på 76.300 i et blad dengang.

      Jens har endda været så rar at udregne et bud på afgiften for dig – og han anslår at den bliver omkring 15.000 + ca. 7.500 for benzinafgift (baseret på vægt), så regn med omkring 22.500,-.

      Har du brug for mere info, så send mig en mail på numzie@gmail.com.

      Mvh
      Kenneth

  7. Børge Valdemar Jørgensen says:

    Mange tak for hjælpen Kenneth, det kan være jeg kontakter dig via mail 🙂

  8. Tommy Sørensen says:

    Hej Kenneth
    Jeg har på en tur til Florida forelsket mig i en Mustang
    Fra 1965 den er originalt født med V6 motor men er opgraderet til en V8 ved du om det giver problemer mht import?
    Mvh
    Tommy

    • Kenneth Bon says:

      Hej Tommy

      Det kan jeg ikke forestille mig, men der kan være noget bøvl med at få den indført som veteran, hvis den ikke er ‘original nok’, men det har jeg ikke kendskab til, desværre.

      Prøv evt. at høre i forummet på http://www.viaretro.com

      Mvh
      Kenneth

  9. Martin says:

    Hej Kenneth

    Rigtig god artikel, som jeg efterhånden har læst nogle gange.

    Jeg har kik på en bil fra 1994, der i øjeblikket står i USA, men er på vej til en spansk forhandler. Min plan er at få den til Danmark, og vente nogle år med at indregistrere den, men ved du om der skal betales dansk moms omgående, når bilen kommer til Danmark? Den spanske forhandler oplyser at prisen ved ham er “including customs taxes”, men jeg kan ikke helt finde ud af hvor meget dette inkluderer, når man tager bilen med videre.

    På forhånd tak.

    • Kenneth Bon says:

      Hej Martin

      Hvis bilen først er indført i EU, skal du mig bekendt ikke betale moms af den ved indførsel til Danmark.

      Det er forhandleren, der skal sælge bilen til dig inkl. spansk moms (og told har han allerede betalt), medmindre du er erhvervsdrivende.

      Umiddelbart bør der derfor ikke være problemer ift. at hente bilen til Danmark og lade den stå nogle år, inden du syner den og betaler afgift af den.

      Du skal dog være klar over, at afgiften baseres på bilens handelsværdi, så hvis den stiger de næste par år, så vil registreringsafgiften også være højere til den tid.

      Vil du være helt sikker, så giv SKAT et kald eller prøv at spørge i forummet på http://www.viaretro.com.

      Mvh
      Kenneth

  10. Kristian says:

    Hej alle!

    Super fin artikel Kenneth! Faldt over den ved en simple google søgning.

    Mit navn er Kristian og er bosiddende i Californien. Jeg tilbyder en service for danskere der ønsker at købe bil i USA og sende den hjem til Danmark. Jeg tilbyder video konference ved inspektion af bil og forhandler direkte med sælger på dine vegne.

    eurocarconnect.com

    Kristian

  11. Peter says:

    Hej Kenneth,

    Tak for en lærerig artikel. Jeg har dog stadig problemer med at gennemskue prisen for en indregistrering. Kan du hjælpe med en tommelfingerregel? Eller eksempelvis… Hvis jeg køber en 1980 Mustang til ca 20000 i USA..i original stand. Hvad bliver registreringsafgiften så? Har været inde på skats hjemmeside og set tidligere afgørelser, og de ligger alle omkring 18-20k i registreringsafgift…men ikke en forklaring på hvordan man når til det tal. Og sluttelig, er det din opfattelse at det er “besværet” værd at importere? Som jeg ser priserne i USA kontra DK…så kan jeg nemlig slet ikke forstå at alle ikke gør det.

    På forhånd tak

  12. Kenneth Bon says:

    Det er svært at give en tommelfingerregel – og derfor er SKATs afgørelse nok det bedste du har.

    For en veteranbil beregnes afgiften af 40% af bilens nyværdi (ekskl. dansk afgift), dvs. hvad bilen kostede i Danmark dengang (uden afgift).

    Der er en del særregler, som ikke er helt lette at gennemskue – men jeg kan anbefale dig at læse i forummet på http://www.viaretro.com/forum/topic/registreringsafgift-pa-veteranbiler/. Her er en gut, der hedder Jens og han har rigtig godt styr på det, og kan fortælle dig meget mere, end jeg kan.

    Mht. om det kan betale sig, så afhænger det helt af prisen. En Porsche 911 koster fx. rigtig meget i Danmark, og her kan man være heldig at hente en i USA til en god pris.

    Hvordan det er med Mustang, tør jeg ikke sige.

  13. Johan Michelsen says:

    Hej Kenneth,

    Hvilke regler gjelder angående speedometer og lys. Skal flytte til Danmark (har bodd i USA i 20 år) og har en bil jeg vil ta med meg. Speedometer viser primært miles, men også km. Trenger jeg å skifte speedometer og eventuelt lysoppsett ?

    På forhånd takk.

    • Kenneth Bon says:

      Hej Johan.

      Jeg er ikke ekspert på området, men jeg mener ikke, der er krav om km-speedeometer i Danmark (det er der vist i Sverige). Min 912E havde miles-speedometer, som gik igennem syn uden problemer.

      Lyset skal overholde EU-regler, så vidt jeg er orienteret, så high beam-lys fra USA dur ikke – du skal over i nogle Hx-lygter af en art – men det kan de fleste mekanikere hjælpe med, for det er ret standard mht. hvad der er lovligt.

      God fornøjelse 🙂

      Mvh
      Kenneth

      • Johan Michelsen says:

        Hej Kenneth,

        Tusen takk for kjapt svar. Det var den eneste info jeg ikke kunne finne på nettet.

        Best wishes,

        Johan

  14. Kasper says:

    Hej Kenneth,

    Jeg bor p.t. i USA, hvor jeg kører rund i en Mercedes E420 fra 9196, som jeg meget gerne vil have med hjem, når jeg flytter tilbage til Danmark om et års tid. Din artikel har været en stor inspiration til at få en fornemmelse af, hvad det måtte koste (især fordi, jeg har svært ved at fremskaffe de oplysninger (såsom nypris og vægt), som SKAT kræver for at lave et prisestimat). Jeg er især interesseret i at finde ud af, hvad registreringsafgiften ville blive. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt dit eksempel tager udgangspunkt i en veteranbil eller en nyere bil samt i hvilket omfang denne forskel har indflydelse på registreringsafgiften. Dertil vil jeg spørge dig, om du mon kunne have et forsigtig bud på, hvad registreringsafgiften kunne ende på med en bil som min.

    Tak for at dele dine erfaringer!

    De bedste hilsner,
    Kaspe

  15. Kenneth Bon says:

    Hej Kasper

    Min bil var en veteranbil, hvor din er en almindelig bil. Her beregnes afgiften ud fra, hvad en tilsvarende bil vil koste i Danmark (hvilket kan være svært at vurdere).

    Mit bedste bud er at hive fat i et firma som fx quickimport.dk, autohenter.dk eller en af de andre specialister, som importerer biler hver dag. De kan – evt. mod en mindre betaling – garanteret hurtigt fremskaffe et godt udgangspunkt til dig.

    Held og lykke,
    Kenneth

  16. Jeppe Bøgh says:

    Hej Kenneth

    Virkelig en god og detaljeret artikel, det skal du have ros for.

    Har dog lige et par spørgsmål. Først vil jeg gerne høre om du har fundet en bekræftelse på at der er 0% i told, og at moms kun er på 6%? Jeg har nemlig altid haft den skræk at der blev snakket 20+% her i Danmark, men det her er da rigtigt positivt hvis det passer.

    Og andet spørgsmål. Nu når du skriver fiktive priser i dine beregninger, gælder dette så også for fragt og håndtering, eller er det kun prisen på bilen der er fiktiv?

    • Kenneth Bon says:

      Hej Jeppe.

      Jeg har ikke søgt mere efter dokumentation, da jeg ikke har haft behovet, men ifølge Karina fra Fairplay Shipping, så er den god nok, og hun har om nogen fingeren på pulsen, så jeg kan anbefale at tage fat i hende (hun har lige ferie er par uger mere, men hendes kollega er CC på mails, du sender til hende).

      Alle priser er fiktive priser, så du skal have indhentet konkrete priser i dit tilfælde. Det varierer meget afhængig af hvor i USA, det er – og der er også sket en prisudvikling på transport siden jeg fik bilen hjem dengang.

      Mvh
      Kenneth

  17. Peter Lindhard says:

    Hej Kenneth

    Tak for den meget udførlige artikel. Vil du mene at rådene heri også er gældende hvis man ønsker at importere en youngtimer? Har kig på en der ikke har været solgt i Europa, hvilket jeg forestiller mig giver udfordringer ved indregistreringen.

    Dbh.

    Peter

    • Kenneth Bon says:

      Hej Peter

      Jeg tror, rådene er ens uanset hvad du importerer, men en youngtimer værdifastsættes ikke ud fra en procentdel af nyprisen dengang men ud fra handelsprisen.

      At den ikke har været solgt i Europa, behøver ikke være et problem.
      Men det er et problem, hvis SKAT ikke har nogen biler at gå ud fra, ift. hvad de skal koste i Danmark.

      Så bliver det gætværk fra deres side – sammenholdt med tidligere vurderinger på lignende biler, som du kan slå op i motorregisteret.

      Mvh
      Kenneth

  18. cheap logo says:

    There is noticeably a bundle to understand about this. I assume you made specific nice points in functions also.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *