Import af bil fra USA

For at hjælpe andre, der overvejer at importere en bil fra USA, har jeg valgt at skrive denne artikel - om at importere en bil fra USA.

Artiklen findes også på engelsk.

Hvis du søger et kort resume samt en checkliste, så gå længere ned på siden.

Hvis du synes om artiklen og indholdet her på siden, må du meget gerne støtte mig ved at besøge min webshop på authentic.dk - jeg sælger dansk-designede herreure og dame ure fra nyere og mindre danske mærker :)

Undersøg markedet og find din bil

Jeg brugte omkring to år på at finde min bil. Jeg brugte en masse tid på diverse fora, både i Danmark og globalt. Jeg stillede rigtig mange spørgsmål - nogle af dem dumme - for at være sikker på, at jeg var på rette spor. Jeg startede endda ud med at lede efter en anden model end den, jeg endte med at købe!

Jeg søgte efter biler på eBay, danske/globale fora, craigslist, mobile.de og alle andre sider, jeg faldt over undervejs. Da jeg havde fundet min bil, brugte jeg noget tid på at undersøge både bilen og ejeren. Jeg havde (og har) ikke nogen grund til ikke at stole på ejeren, men jeg vil anbefale, at du undersøger så meget du kan om fx bilens motor og bilens stelnummer, sælgers aktivitet på diverse fora, hans 'ry' på fora, hans evne og villighed til at besvare alle dine spørgsmål og i sidste ende: din mavefornemmelse.

Underskrivning af kontrakt og betaling for bilen

Der vil altid være noget usikkerhed i en handel - samt en nødvendighed i alt stole på den anden part. I mit tilfælde præsenterede jeg en slutseddel for sælger (fandt en på Google), og det var helt fint med ham.

Han fik endda en kollega til at gå den igennem og tilpasse den til vores handel. Det fortalte mig også noget om sælgeren selv. Vi blev enige og underskrev slutsedlen, og jeg overførte penge til sælger via en bankoverførsel.

Lige på det tidspunkt er man ret meget på herrens mark og kan kun håbe på det bedste... du har en underskrevet kontrakt at gå ud fra - samt en masse bøvl med advokater, hvis bilen aldrig dukker op.

Hvis du på nogen måde kan få shippingfirmaet til at betale sælger for dig, når de henter bilen - eller endnu bedre at få en bekendt til at udføre betalingsopgaven, så er det nok den bedste måde at gøre det på.

Min shippingpartner skulle have ca. 1.100 kr. for det, så jeg valgte at spare de penge og stole på sælger.

Fragt af bilen til Danmark / Europa  

---

Er du på jagt efter en god partner til at fragte bilen hjem for dig? Så kan jeg anbefale Karina fra hecksher.com. Hun yder en fantastisk service, gode priser og er helt reel at handle med. Jeg vil anbefale, at du skriver til Karina eller ringer til hende på hendes direkte nummer 8933 6216, hvis du gerne vil have et tilbud på at importere en bil fra USA.

---

Når man henter en bil til Danmark fra et land uden for EU, så er det dyrt. Der er told på 10,2% samt moms på 25% af bilens værdi + fragt + forsikring. I Holland har de dog specielle regler for klassiske, gamle biler i original stand (over 30 år). De kræver ingen told samt kun 6% i moms. I England har de samme regler - dog kun 5% i moms.

OPDATERING - februar 2014: Siden slutningen af 2013/starten af 2014 har SKAT nedsat satserne til 0% i told og 5% i moms. Jeg har ikke kunne finde skriftligt bevis for dette hos SKAT, men det er blevet oplyst via telefon til SKAT, og andre danskere har også benyttet sig af den lavere sats. Bilen skal leve op til nogle krav og bl.a. være helt original - kontakt SKAT for mere info.

Jeg valgte at bruge Holland som importland, da det var lidt lettere for mig at arrangere afhentning af bil i Holland fremfor England.

Bemærk: Som EU-borger har du ret til at fortolde din vare i et valgfrit land i EU, så når bilen én gang er blevet fortoldet i fx Holland, så skal du ikke betale yderligere importomkostninger i Danmark.

Jeg fik tilbud fra 7-8 forskellige shippingfirmaer mht. håndtering af bilen fra USA > Holland. Næsten alle disse firmaer havde deres egen 'foretrukne agent' i Holland, som de brugte til at få læsset bilen af, håndtere bilen gennem det administrative, køre den til lageropbevaring samt få betalt momsen for dig.

Det var svært for mig at vælge min egen agent til at håndtere tingene i Holland, da det også afhænger af præcis hvor containeren (med bilen) bliver læsset af.

Du kan forresten også vælge en RO/RO-service (i stedet for container). Så bliver din bil kørt ombord på færgen - og kørt ud af færgen igen. Det er en billigere måde (pga. håndtering), men i min situation var der ikke rigtig nogen ruter, der passede, så det ville have været dyrere for mig at vælge denne mulighed.

Min bil var i en container med tre andre biler (en 1977 Mercedes Benz 450 SEL, en 1987 Jaguar XJ-serie og en 1972 Ford Pinto). Jeg endte med at vælge Trans Global som shippingpartner. Normalt samarbejder de med WFL (agent) i Holland, men de ændrede dette undevejs til PVL (agent i Holland), da det ville betyder, at min bil hurtigere kunne komme hjem (... aner ikke hvorfor). Min bil blev samlet op ved sælgers bopæl i Arizona og kørt til Los Angeles. Den blev undersøgt både på sælgers bopæl samt ved modtagelse i Los Angeles.

Trans Global valgt at ændre i ruten, så i stedet for at skulle med færge fra Los Angeles til Rotterdam, blev bilen kørt med tog til Houston, og herfra med færge til Rotterdam. Kay fra Trans Global var den person, der klart var bedst til at svare på mine spørgsmål - også de dumme, og hun gav den mest personlige behandling. Trans Global og to andre firmaer tilbød ca. samme pris - og lavere end de andre selskaber, jeg modtog en pris fra.

Jeg valgte at tilkøbe en forsikring på transporten - 1,2% af bilens værdi med ca. 1.375 kr. i selvrisiko - for at forhindre uforudsete udgifter på turen fra USA > Holland. Samtidig valgte jeg selv at arrangere afhentning af bilen i Holland via en dansk speditør.

Note - et godt råd: Klar importen med så få partnere som muligt. Hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg ladet den hollandske agent klare at køre bilen til Danmark.

I min bils tilfælde var der opstået transportskader (skramme på lygtehuset samt store ridser på frontspoileren). Det tog mig rigtig, rigtig lang tid og mange e-mails og dokumentation at få trådene redt ud. Lygtehuset var blevet skadet på vej fra USA til Holland, men skaderne på frontspoileren var ikke til stede, da bilen blev hentet af speditøren i Holland, så disse skader må være sket efterfølgende.

Dokumentationsdelen var ikke så god hos Trans Global og PVL. Det tog mig uger at få de nødvendige dokumenter, der kunne dokumentere standen på bilen undervejs.

Jeg brugte Motortransport til at fragte bilen fra Holland til Danmark, og de havde slet ingen dokumentation.

Heldigvis kunne PVL bevise, at speditøren havde underskrevet undersøgelspapirerne, der viste, at bilen ikke havde skader på frontspoileren, da den forlod deres lager i Holland, men det tog mig mange uger og e-mails at få Motortransport til at acceptere, at de var ansvarlige for skaden. Jeg valgte ikke at gå videre med skaden på lygtehuset, da omkostningerne ved udbedring af dette sandsynligvis ville blive ædt op af selvrisikoen.

Der var ingen selvrisiko på turen fra Holland til Danmark.

Husk at spørge efter dokumentation og vær sikker på, at du modtager den, så snart den er klar (af bilens stand, læsset på/af container, inspiceret undervejs osv.).

Jeg fik et link fra PVL, hvor jeg kunne følge færgens placering på dens færd mod Europa - meget spændende.

Men at få informationer om bilen efter den var kommet godt igennem toldbehandlingen var rigtig svært. Angela fra PVL var meget hurtig og flink til at svare mig indtil da, men jeg tror, hun har haft travlt herefter, og Motortransport var endnu ringere til at kommunikere, så jeg havde noget bøvl med at finde ud af, præcis hvilken dag bilen egentlig ville komme til Danmark.

I sidste ende blev omkostningen ved at bruge PVL dog billigere end aftalt, så det var positivt.

Motortransport sendte mig en regning med det forkerte beløb, og det tog 2-3 uger at få rettet. Selve toldbehandlingen foregik uden problemer. PVL klarede det hele, og min bil blev ikke udvalgt til nærmere toldundersøgelse.

PVL betalte momsen og fakturerede mig deres gebyr samt momsen. Da jeg modtog bilen, havde den flere ridser/skrammer/buler, end jeg regnede med. Den havde også nogle mindre ting, der ikke fungerede, men jeg havde budgetteret med, at der ville være noget, jeg ikke vidste, og jeg vil anbefale dig at gøre det samme, især hvis du importerer en gammel bil. To personer ser aldrig ens på selvsamme bil uanset hvad.

Resume samt checkliste

OPDATERING APRIL 2016:

Min shippingpartner: Trans Global - kontakt: Kay Lester. Min erfaring: meget god og hurtig service, svarede på alle spørgsmål, kender branchen. Ikke stærk på dokumentation, så husk at påpege vigtigheden af hurtig dokumentation, før du skriver under. Det kneb også lidt med hele administrationsprocessen. Fair priser - især på forsikring.

Jeg har sidenhen stiftet bekendtskab med Karina fra hecksher.com. Hun yder en fantastisk service, gode priser og er helt reel at handle med. Jeg vil anbefale, at du skriver til Karina eller ringer til hende på hendes direkte nummer 8933 6216, hvis du gerne vil have et tilbud på at importere en bil fra USA.

Agent i Holland: PVL - kontakt: Angela Baven. Min erfaring: Meget hurtig til at svare og god portion viden om stort set alt inden for import fra USA. Igen - vær sikker på, at du får nævnt vigtigheden af, at bilens stand bliver beskrevet. Rigtig god pris - blev billigere end først aftalt.

Speditør til biltransport fra Holland til Danmark: Motortransport - kontakt: Steen Trampedach. Min erfaring: Meget langsom til at svare på mails. Økonomiafdelingen sendte mig en faktura på det forkerte beløb, og det var noget bøvl at få dem til at forstå, at de (Motortransport) var ansvarlige for transportskaden på spoileren. Meget dårlig til at dokumentere. God pris, men jeg er ikke sikker på, jeg ville vælge at spare de penge på denne del af turen en anden gang.

'Checkliste':

Hvis du mener, der mangler noget i denne artikel, er du velkommen til at kontakte mig. Du er også velkommen til at besøge min webshop, jeg driver i min fritid - authentic.dk. Der sælger jeg armbåndsure til mænd og kvinder - primært i dansk design.